Методичний комплект "Бесіди про кар'єру"

Дані соціологічних досліджень свідчать про те, що кожен третій випускник школи обирає майбутню професію без урахування власних здібностей, і лише третина школярів цікавиться своїм професійним майбутнім. Проблема полягає в тому, що діти не знають різноманіття професій та обирають подальшу освіту та професію, керуючись стереотипами, а не реальними фактами. Крім того, на сьогодні в Україні не існує комплексних дидактичних матеріалів для професійного самовизначення учнівської молоді, тому педагогам та психологам здебільшого доводиться опиратися на застарілі профорієнтаційні методики і власноруч шукати інформацію про професійні сфери та кар’єру в них.

Для вирішення цих проблем ГО «Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» за підтримки українських компаній та Міністерства молоді та спорту України у 2016 році започаткував унікальний освітній проект «Карта професій». Проект має на меті допомогти школярам пізнати світ професій, важливі навички та кар’єрний шлях у різних професійних сферах.

У результаті спільної роботи експертів,  психологів та фахівців приватного сектору було розроблено методичний комплект «Бесіди про кар’єру» – комплекс методичних рекомендацій, дидактичних матеріалів для педагогів і психологів, а також робочий зошит для проведення виховних бесід з учнями 5-10 класів на тему професійного самовизначення та планування кар’єри. Методичний комплект розроблено фахівцями Career Hub у Центрі «Розвиток КСВ» Саприкіною М.А., Воропай О.В. та Деркачем Т.Л. у 2018 році.

В основу дидактичних матеріалів лягли інтерктивні методи навчання: мозковий штурм, робота в групах, рольова гра, аналіз історій та ситуацій, а також методики самопізнання та рефлексії. Інформація про галузі, професії та кар’єрний шлях, що використовується у заняттях, була отримана від фахівців управління персоналом провідних українських компаній: Астарта-Київ, Монсанто Україна, Сварог Вест Груп, Harveast Holding, Syngenta, Arzinger, Baker & McKenzie, DLA Piper, Василь Кісіль і Партнери, UKRSIBBANK BNP Paribas Group, ПУМБ, Bakotech, SAP, Леруа Мерлен Україна, Watsons Україна та Winner Group Ukraine.

Ключовою особливістю комплекту є використання практичного досвіду бізнесу та ціннісний підхід, що зорієнтовано на сприймання професії як такої, що постійно змінюється, а також на розвиток навичок, навчання протягом життя та вибір професії, знання про себе та різні професії, але й розвинуть важливі навички, зокрема, критичне мислення, взаємодію з іншими, презентаційні навички та креативність.

Публікація включає тематичний план, конспекти занять та додаткові матеріали, рекомендовані для використання педагогами або психологами під час проведення для учнів 5-10 класів в рамках класних годин та групових бесід. Загальне навантаження – 6-7 годин/рік. Передбачені форми роботи: міні-лекція, обговорення, групова робота, ігрові методи та рефлексія.

Програма складається із трьох тематичних частин: 6 модулів по 6-7 тематичних занять у кожній. Кожна частина включає теми з урахуванням специфіки віку учнів.

Структура курсу "Бесіди про кар'єру"

Розділ 1 «Світ професій»:

  • Модуль 1.1. (для учнів 5 класу);
  • Модуль 1.2. (для учнів 6 класу);

Мета розділу «Світ професій» – розбудити інтерес дітей до вивчення професій, познайомити з професіями та їх суспільним значенням. В цьому розділі діти:

  • розвинуть уявлення і зрозуміють поняття, пов’язані зі світом професій;
  • дізнаються про різні професії та їх функції;
  • зрозуміють значимість професій для людини і суспільства.

Розділ 2 «Пізнай себе»:

  • Модуль 2.1. (для учнів 7 класу);
  • Модуль 2.2. (для учнів 8 класу);

Мета розділу «Пізнай себе» – допомогти дитині проявити себе, усвідомити свої схильності та розвинути м’які навички. В цьому розділі діти:

  • усвідомлять свої бажання, а також здібності й таланти;
  • зрозуміють, які вміння та навички потрібні для різних професій;
  • розвинуть м’які навички (креативність, комунікабельність, робота у команді тощо).

Розділ 3 «Планування кар’єри»:

  • Модуль 3.1. (для учнів 9 класу);
  • Модуль 3.2. (для учнів 10 класу).

Мета розділу «Планування кар’єри» – показати дітям професійні вимоги до спеціалістів у різних галузях та навчити планувати подальшу освіту і кар’єру. В цьому розділі діти:

  • дізнаються про ринок праці та варіанти розвитку кар’єри у різних галузях;
  • розвинуть м’які навички (аналітичне та критичне мислення, цілепокладання, презентаційні навички тощо);
  • отримають інструменти з планування і управління кар’єрою.

Типова структура заняття:

  • Етап 1. Вступ: складається з вступного слова педагога, визначення мети та актуалізації знань. Мета вступу – зацікавити учнів темою заняття.
  • Етап 2. Інформаційний: містить інформаційні повідомлення та репродуктивні завдання, спрямовані на активацію пізнавальної діяльності.
  • Етап 3. Практичний: містить аналітичні та інтерактивні завдання. Передбачає самостійну або групову роботу і активне обговорення її результатів.
  • Етап 4. Підведення підсумків: на цьому етапі дається оцінка виконаній роботі та робляться висновки.
X