Методичний комплект "Бесіди про кар'єру"

ГО «Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» за підтримки українських компаній у 2016 році започаткував унікальний освітній проект «Карта професій». Проект має на меті допомогти школярам пізнати світ професій, важливі навички та кар’єрний шлях у різних професійних сферах, опираючись на сучасні методики та досвід провідних компаній.

У результаті спільної роботи експертів,  психологів та фахівців приватного сектору було розроблено методичний комплект «Бесіди про кар’єру» – комплекс методичних рекомендацій, дидактичних матеріалів для педагогів і психологів, а також робочий зошит для проведення виховних бесід з учнями 5-10 класів на тему професійного самовизначення та планування кар’єри. Методичний комплект розроблено фахівцями Career Hub у Центрі «Розвиток КСВ» Саприкіною М.А., Воропай О.В. та Деркачем Т.Л. у 2018 році.

В основу дидактичних матеріалів лягли інтерктивні методи роботи з учнями: мозковий штурм, рольова гра, робота в групах, а також міні-лекція, методики самопізнання, рефлексії, аналізу історій та ситуацій.

Інформація про галузі, професії та кар’єрний шлях, що використовується у заняттях, була отримана від фахівців управління персоналом провідних українських компаній: Астарта-Київ, Монсанто Україна, Сварог Вест Груп, Harveast Holding, Syngenta, Arzinger, Baker & McKenzie, DLA Piper, Василь Кісіль і Партнери, UKRSIBBANK BNP Paribas Group, ПУМБ, Bakotech та SAP.

Ключовою особливістю дидактичних матеріалів є використання практичного досвіду бізнесу та ціннісний підхід, що зорієнтовано на сприймання професії як такої, що постійно змінюється, а також на розвиток навичок, навчання протягом життя та вибір професії, яка подобається. У процесі проведення бесід діти зможуть не лише отримати нові знання про себе та різні професії, але й розвинуть важливі навички, зокрема, критичне мислення, взаємодію з іншими, презентаційні навички та креативність.

Окрім важливих для самовизначення підлітків тем деякі заняття присвячені актуальним професіям та галузям, що активно розвиваються в Україні: аграрній, ІТ, банківській та юридичній сферам.

Комплект «Бесіди про кар’єру» включає тематичний план для кожного модулю, дидактичні матеріали для проведення бесід та додатки, а також окремий робочий зошит. Матеріали комплекту рекомендовані для використання педагогами та психологами під час проведення класних годин та групових бесід для учнів 5-10 класів.

Методична програма складається з шести модулів об’єднаних у три тематичні розділи відповідно до мети та вікових особливостей учнів. Загальне навантаження – 6 годин/рік.

Розділ 1 «Світ професій»:

  • Модуль 1.1. (для учнів 5 класу);
  • Модуль 1.2. (для учнів 6 класу);

Мета розділу «Світ професій» – розбудити інтерес дітей до вивчення професій, познайомити з професіями та їх суспільним значенням.

Розділ 2 «Пізнай себе»:

  • Модуль 2.1. (для учнів 7 класу);
  • Модуль 2.2. (для учнів 8 класу);

Мета розділу «Пізнай себе» – допомогти дитині проявити себе, усвідомити свої схильності та розвинути м’які навички.

Розділ 3 «Планування кар’єри»:

  • Модуль 3.1. (для учнів 9 класу);
  • Модуль 3.2. (для учнів 10 класу).

Мета розділу «Планування кар’єри» – показати дітям професійні вимоги до спеціалістів у різних галузях та навчити планувати подальшу освіту і кар’єру.

Типова структура заняття:

  • Етап 1. Вступ: складається з вступного слова педагога, визначення мети та актуалізації знань. Мета вступу – зацікавити учнів темою заняття.
  • Етап 2. Інформаційний: містить інформаційні повідомлення та репродуктивні завдання, спрямовані на активацію пізнавальної діяльності.
  • Етап 3. Практичний: містить аналітичні та інтерактивні завдання. Передбачає самостійну або групову роботу і активне обговорення її результатів.
  • Етап 4. Підведення підсумків: на цьому етапі дається оцінка виконаній роботі та робляться висновки.

Для пілотування та впровадження даного методичного комплекту Центром «Розвиток КСВ» було залучено понад 100 активних закладів загальної середньої освіти з різних регіонів України. Вони об’єдналися у спільноту закладів «Кар’єра мрії», розпочали активно проводити профорієнтаційну роботу з учнями та відповідне пілотування методичних матеріалів даного комплекту у бесідах з учнями. Педагоги відзначають, що такі заняття викликають великий інтерес в учнів та допомагають їм свідомо планувати подальшу освіту.

Завантажити повний Методичний комплект «Бесіди про кар’єру»

 

Розділ 1 «У СВІТІ ПРОФЕСІЙ»: 5- 6 КЛАСИ

Мета: розбудити інтерес дітей до вивчення професій, познайомити з професіями та їх суспільним значенням

В цьому розділі діти:

  • розвинуть уявлення і зрозуміють поняття, пов’язані зі світом професій;
  • дізнаються про різні професії та їх функції;
  • зрозуміють значимість професій для людини і суспільства.

Модуль 1.1. (для учнів 5 класу)

  1. У світі професій.
  2. Професії моєї родини.
  3. Моє хобі. Робота як відпочинок.
  4. Мої здібності та таланти.
  5. Здоров’я та його вплив на професійну діяльність.
  6. Хто врятує у біді?

Модуль 1.2. (для учнів 6 класу)

  1. Хто нас годує?
  2. Хто захищає справедливість?
  3. Хто створює відеоігри та програми?
  4. Хто береже наші гроші?
  5. Професії майбутнього.
  6. Пригадати все.

Завантажити робочий зошит Розділу 1

Розділ 2 «ПІЗНАЙ СЕБЕ»: 7-8 класи.

Мета: допомогти дитині проявити себе, усвідомити свої схильності та розвинути м’які навички.

В цьому розділі діти:

  • усвідомлять свої бажання, а також здібності й таланти;
  • зрозуміють, які вміння та навички потрібні для різних професій;
  • розвинуть м’які навички (креативність, комунікабельність, робота у команді тощо).

Модуль 2.1. (для учнів 7 класу)

  1. Дослідження професій.
  2. Темперамент, характер і професія.
  3. Пам’ять увага мислення.
  4. Інтереси. Схильності. Здібності.
  5. Впевненість – ключ до професійного успіху.
  6. Внутрішній двигун.

Модуль 2.2. (для учнів 8 класу);

  1. На що я здатний вже зараз?
  2. Портрет Агросфери.
  3. Портрет банківської сфери.
  4. Портрет ІТ сфери.
  5. Портрет юридичної сфери.
  6. Підсумкове заняття.

Розділ 3 «ПЛАНУВАННЯ КАР’ЄРИ»: 9- 10 класи.

Мета: показати дітям професійні вимоги до спеціалістів у різних галузях та навчити планувати подальшу освіту і кар’єру.

В цьому розділі діти:

  • дізнаються про ринок праці та варіанти розвитку кар’єри у різних галузях;
  • розвинуть м’які навички (аналітичне та критичне мислення, цілепокладання, презентаційні навички тощо);
  • отримають інструменти з планування і управління кар’єрою;
  • поставлять цілі та намітять план щодо вибору  майбутньої професії.

Модуль 3.1. (для учнів 9 класу)

  1. Як обрати професію в ХХІ столітті?
  2. Що впливає на вибір професії?
  3. Професійний компас (мотиви, фактори вибору професії).
  4. Hard / Soft skills.
  5. Твоя кар’єра починається сьогодні.
  6. Кар’єра в аграрній сфері.

Модуль 3.2. (для учнів 10 класу)

  1. Кар’єра в банківській сфері.
  2. Кар’єра в юридичній сфері.
  3. Кар’єра в ІТ сфері.
  4. Мрію перетвори в мету.
  5. Приймаю рішення.
  6. Заняття-інтеграція.
X