Порада кар’єрної консультантки: Як керувати стресом під час кар’єрних криз?

Анастасія Глазкова, кар’єрна консультантка Career Hub

Криза – це період, коли доводиться вчитися реагувати на нову реальність. Втім, кар’єрна криза може бути і позитивним явищем, якщо навчитися нею керувати.

Приклади кар’єрних криз: 

  • Людина втратила роботу через незалежні від неї обставини (скорочення, втрата актуальності посади та ін.).
  • В колективі, де людина працювала, відбувся конфлікт і щоб уникнути вигорання і зайвих психологічних травм, вона звільнилася.
  • Фахівець/чиня має висококу кваліфікацію, а компанія не дає можливостей рости далі/
  • Людина добре опанувала свою сферу діяльності і втратила до неї інтерес, бо відчуває бажання змін і розвитку.

В кожному з описаних варіантів людині доводиться шукати вихід, щоб вирішити свої кар’єрні проблеми. В усіх випадках вона переживає стрес різного ступеню.

В мене також був досвід конфліктів на роботі, зміни місця праці, втрата інтересу до сфери діяльності, пошук себе в іншій професії, пошук роботи в наймі, який я поєднувала із вихованням двох маленьких дітей. Усі ці зміни супроводжували напруга і стрес.

Стрес – це адаптивна реакція людини на нові умови. Він впливає на весь організм, від складу крові до функцій пам’яті, змінює почуття та емоції, активність різних ділянок мозку та частоту дихання. Втім, основна функція стресу – адаптувати людину до навколишніх змін або мотивувати її повернути середовище до попереднього стану.

Якщо ти йдеш з роботи через конфлікт або вигорання, закриваєш власну справу через пандемію, навряд чи вдасться залишатися у звичному, сталому ритмі. Найкращий спосіб – розвивати свою гнучкість і адаптивність. Цього можна навчитися через обізнаність та усвідомлене проживання досвіду.

Що це означає? 

  • Збирай інформацію про стрес як явище і нашого помічника, про кризи етапи в побудові кар’єри та можливості для розвитку. Зараз є багатj якісної літератури та публікацій на ці теми.
  • Зрозумій, що для тебе важливо в професійному розвитку? Заради чого ти вкладаєш енергію та час у свою діяльність
  • Сплануй свій професійний шлях, щоб легше було зрозуміти, коли щось іде не за планом. В цьому може допомогти консультація з кар’єрним/ою консультантом/ткою.
  • Відслідковуй симптоми стресу та психоемоційного виснаження. Якщо такі стаються,  відпочинь та відновись. Займись тим, що любиш, наприклад, послухай улюблену музику, займись фізичними практиками, поспілкуйся з близькими та рідними, заповни щоденник, приготуй смаколики, подивись кіно. Не варто нехтувати такими простими, але життєдайними справами, адже вони повертають нам відчуття “Я окей”.
  • Навчись кільком легким вправам для саморегуляції. Ось одна з них:

Техніка 5 пальців 

Подивись на долоню і проаналізуй день за першими літерами назв пальців:

  • Мізинець (мислення): Що корисного дізналась/вся? Які нові ідеї виникли? Яка основна думка дня?
  • Підмізинний палець (позитив): Що хорошого відбулось сьогодні? У чому собою пишаєшся?
  • Середній (стан душі, емоції): Які емоції пережив/ла? Що змінити, щоб було краще?
  • Вказівний (вдячність): За що вдячний життю і собі?
  • Великий палець (well-being, здоров’я): Що сьогодні зробив/ла для свого фізичного і психологічного здоров’я?

Ця вправа вчить позитивно реагувати на своє життя та наповнювати його сенсом. Також є дієві вправи на дихання, які допомагають при гострому стресі.

Щоб легше долати кризи, потрібно розвивати свою адаптивність, гнучкість та постійно вчитися керувати стресом. І тоді ніякі кризи не виб’ють із ритму, а тільки збагатять досвід і зроблять сильнішим/ою/

Місце для ваших коментарів

Залишити коментар

X