06.03.2023

Відбулась зустріч-обговорення серед освітян про розбудову спроможності навчальних закладів України стати кар’єрно-орієнтованими

Платформа Сareer Hub Центру “Розвиток КСВ” та Міністерство освіти і науки України, спільно з організацією IREX в рамках  програми «Мріємо та діємо», що  впроваджується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) провели захід-обговорення серед освітян на тему створення системи кар’єрного консультування в Україні: школа-ЗПТОЗВО. Захід супроводжувався компонентом інтерактивної виставки – тематичних стендів про майбутнє роботи 2030 в Україні (Future of work). Учасникам та учасницям обговорення вдалося втілити ключову місію зустрічі та спільно напрацювати пропозиції для створення концепції Кар’єрно-орієнтованого навчального закладу, для подальшого її пілотування в закладах освіти.

Організатори: Програма USAID “Мріємо та діємо”, IREX, платформа Сareer Hub ГО Центр “Розвиток Корпоративної Соціальної відповідальності” у партнерстві з Міністерством освіти і науки України

Питання професійного майбутнього дитини актуалізувалося і стало ще гострішим для батьків. Куди вступати після школи? Яку професію обрати, щоб не помилитися? Чим керуватися та на які дані орієнтуватися при виборі цієї професії? Як батьки, так і їхні діти, потребують відповідей на ці питання. Для цього в Україні існують профорієнтаційні програми та можливість пройти кар’єрну консультацію при закладах освіти. Існують, але частіше, фахівці та фахівчині, які займаються цим напрямком використовують застарілі методички, не орієнтуючись в трендах ринку праці сьогодення, в тенденціях роботи майбутнього, професіях майбутнього, а деякі навчальні заклади взагалі не поінформовані, що профорієнтаційний напрямок реально інтегрувати в свої програми. 

Гайд “На кого вчитись після школи?”

“Кілька років тому команда Центру почала розвивати напрямок Дівчата-STEМ. До війни в нас було 100 філіалів на базі шкіл, наразі залишилося 50. Мій висновок – важливо інвестувати в освіту. Одним з великих компонентів освіти є кар’єрне консультування і вже третій рік поспіль, спільно з “Мріємо та діємо”, ми робимо проєкт по перенавчанню Центрів кар’єри. Давайте будемо відважними, давайте говорити про мрії і зробимо систему карʼєрно-орієнтованого навчального закладу, аби допомогти кожній дитині України визначити свої сильні сторони, в які вона буде інвестувати час і буде щасливою у виборі майбутньої професії”, –  Марина СаприкінаГолова правління ГО Центр “Розвиток корпоративної соціальної відповідальності”

“Протягом роботи програми “Мріємо та діємо”, ми неодноразово чули, що молодь не готова до реалій ринку праці, а ринок праці – до очікувань молоді. Випускники шкіл при виборі професії орієнтуються на думку батьків. Батьки – на власні уявлення та суспільні стереотипи про престижні професії. Навчальні заклади – на наявні ресурси станом на зараз, а не на те, що буде потрібне через 5-10 років. В результаті маємо велику кількість молоді без роботи, або молоді, яка працює не за спеціальністю і змушена вчитися на ходу. А в той самий час роботодавці мають труднощі із залученням кваліфікованих кадрів. Обговорення питань, як має працювати кар’єрне консультування у закладах освіти, дозволить напрацювати модель кращої підготовки молодих людей до кар’єрних реалій”, – Юлія Ткачук, заступниця директорки програми «Мріємо та діємо»

До заходу долучилися більше шестидесяти п’яти освітян, педагогів, фахівців та фахівчинь, що працюють з молоддю за напрямком профорієнтації. Учасникам та учасницям обговорення презентували сучасні інструменти, які можуть увійти до системи Кар’єрно-орієнтований навчальний заклад в Україні, замінивши застарілі методички та ярмарки професій, які точно варто залишити в минулому. 

“Вибір майбутніх професій –  важливий вибір. Він не повинен бути випадковим. Ми підтримуємо розвиток карєрно-орієнтованих практик, адже важливо рухатися вперед і орієнтуватися на майбутнє”, – Тростянська Ярослава, директорка департаменту освіти та науки України Київської ОДА

Також на цій зустрічі було представлено результати дослідження про майбутнє роботи 2030 в Україні (Future of work) – до та після війни і дані національного опитування молоді про вибір професії. Їх презентував спільноті освітян керівник платформи Сareer Hub Центру “Розвиток КСВ” Андрій Атрощенко“За даними досліджень про майбутнє роботи, більшість сьогоднішніх здобувачів освіти змінять місце роботу, а з ним і професійну сферу, у середньому три рази. До такої гнучкості важко, але необхідно готуватися. Також ми є свідками становлення та інтеграції в освітні та робочі процеси технологічних рішень на основі штучного інтелекту. Страх перед цією стороною прогресу є дуже перебільшеним. У середньостроковій перспективі штучний інтелект не забере роботу у людини. Робоче місце у одно фахівця, з великою долею вірогідності, забере інших фахівець, який швидше та якісніше навчиться використовувати в роботі рішення та інструменти на основі штучного інтелекту. А що ще точно стає більш затребуваним та цінним для роботодавців, так це рівень м’яких навичок та вміння вчитися протягом протягом усього життя”.

Учасники та учасниці долучилися до обговорення в робочих групах, зробили висновки та сформували пропозиції про компоненти і модель розбудови спроможності навчальних закладів стати карєрно-орієнтованими. Ось декілька з них:  

  • В Україні вже є успішних кейсів у кар’єрному консультуванні учнівської та студентської молоді, навіть іде активне запозичення досвіду із за кордону, але системний державний підхід у цьому питанні потребує розбудови.
  • Прийшло глибше усвідомлення того, що: а) вирішальний вплив у виборі майбутніх професійних траєкторій на учнів мають батьки; б) з боку вчителів, перешкодою у комунікації з учнями досить часто є недостатній обсяг знань про кар’єрне консультування та перевантаженість іншими завданнями, саме тому є необхідність у створенні професійних стандартів та включення до штатних розписів закладів освіти кар’єрних консультантів.
  • Потрібно врегулювати на законодавчому рівні взаємодію навчальних закладів різних рівнів освіти та обрати спільну стратегію розвитку кар’єрного консультування в системі освітнього процесу. В пріоритет поставити дитину (учня/студента) та його здібності, вподобання.

Запрошуємо долучитися до складу робочої групи з розробки та пілотування моделі “Кар’єрно-орієнтований навчальний заклад” через заповнення форми за цим посиланням.

___________________________________

Програма «Мріємо та діємо» впроваджується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та виконується IREX у партнерстві з Будуємо Україну разом (БУР), Центром «Розвиток КСВ» (CSR Ukraine), Making Cents International (MCI), Міжнародним республіканським інститутом (IRI) та Zinc Network.

CSR Ukraine, Центр «Розвиток КСВ» – експертна організація в Україні, що об’єднує понад 40 великих компаній, спільно з якими вже десять років просуває принципи сталого ведення бізнесу та соціальної відповідальності, реалізує власні соціальні проекти, надає консультації, проводить семінари та тренінги з КСВ питань та звітів як для приватних компаній, так і для державних органів влади. Є національним партнером CSR Europe (Брюссель, Бельгія) і Всесвітньої бізнес-ради зі сталого розвитку (Женева, Швейцарія). 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *