Профорієнтація в навчальних закладах: виклики та рішення

29 жовтня відбувся Всеукраїнський форум “Кар’єра зі школи”, який об’єднав людей, що працюють із молоддю. Обговорити виклики профорієнтації у закладах освіти зібралися педагоги, представники/ці центрів кар’єри, закладів профорієнтації, державного та громадського секторів. Форум організували Центр “Розвиток корпоративної соціальної відповідальності”, Вінницька обласна державна адміністрація та Міністерство молоді та спорту України за підтримки Міністерства освіти і науки України та Державного центру зайнятості.

Координатор проєкту Career Hub в Центрі “Розвиток КСВ” Тарас Деркач: “Всеукраїнський форум “Кар’єра зі школи” для всіх, хто бажає допомагати підліткам та молоді визначатися з майбутньою кар’єрою, впроваджувати сучасні підходи із профорієнтації, а також орієнтуватися на майбутнє.”

Про важливість об’єднання різних секторів в пошуку нових рішень наголосила заступниця Міністра молоді та спорту України Марина Попатенко: “Організатори і партнери форуму працюють над тим, аби надати максимум можливостей для свідомого вибору професії молоддю. Ми зібрали стейкхолдерів, які працюють з молоддю, адже я впевнена, що тільки в синергії державного, освітнього та громадського сектору ми можемо створити важливі корисні інструменти, які допоможуть молоді будувати успішну кар’єру в Україні”.  

Сьогодні в профорієнтаційній системі існує чимало проблем, наголошує директор директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України Володимир Божинський, тож для держави цей напрямок є дуже важливий: “Важко переоцінити важливість цієї теми, саме тому Міністерство освіти і науки України визначило це як один із важливих пріоритетів. Наше завдання полягає у тому, щоб створити ефективну систему профорієнтації, аби молодь у школах та закладах профтехосвіти робила свідомий та виважений вибір професії.”

Форум зібрав освітян з усіх куточків країни. В дискусії педагоги розповідали про проблеми, з якими стикаються у роботі з молоддю.

Директорка Селищенського ЗЗСО І-ІІІ ступеня Гніванської міської ради, учасниця Спільноти шкіл «Кар’єра мрії» Оксана Сагадіна: “Зараз існує багато програм із профорієнтації, але проблема в тому, що у сільських школах дуже складно їх імплементувати. Дітей мають супроводжувати ментори, а кар’єрних спеціалістів немає. Вчителі зі своїм навантаженням не мають на це часу. Різниця між містом і селом – доступ до спілкування з організаціями, які могли б курувати таких дітей, проводити профорієнтаційні заходи у школах. Також доволі низька мотивація та залученість дітей. Потрібно проводити не тести з профорієнтації раз на якийсь час, а впроваджувати системні програми: екскурсії, зустрічі з роботодавцями, різні активності.”

Педагоги наголошують, що в закладах освіти мають бути фахівці/чині з кар’єрного консультування. Вони мають використовувати сучасні цікаві програми з профорієнтації, аби робота з дітьми не була вимушеною, а лише викликала у них інтерес.

Також на форумі наголошувалось на низькій залученості з боку педагогів. Адже щоб зацікавити молодь профорієнтаційними програмами необхідно вносити в навчальні програми інноваційні підходи.

HR-директорка “Промавтоматика Вінниця”, співвласниця гастромайстерні “HellDaddy”, акторка, волонтерка Катерина Горчакова: “Я бачу проблему в тому, що частина викладачів/ок в Україні є досить консервативними і не хоче змінювати щось у своїх підходах, бо працюють по одній схемі вже 20 років. Систему потрібно змінювати. Ті, хто навчають дітей, мають вносити інновації в свої заняття та підходи до викладання.”

Працівники закладів професійної та професійно-технічної освіти наголошують на тому, що в ЗП(ПТ)О не вистачає кар’єрного консультування. Молодь потребує більше інформації від роботодавців про вакансії, стажування, перший досвід роботи.

Генеральна директорка Директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України Ірина Шумік: “В закладах профтехосвіти має бути професійне консультування. Допомагати молоді правильно шукати роботу, готувати мотиваційний лист, проходити співбесіду. Наразі в ЗП(ПТ)О створюються центри кар’єри. Це місце, де молодь може отримати інформацію про професії та вакансії, де проходять зустрічі з роботодавцями.”

Одночасно спільнота центрів кар’єри говорить про виклики, які існують на сьогодні на законодавчому рівні. Працівники/ці центрів кар’єри – це по суті універсальні солдати, які поєднують консультування зі своїми щоденними обов’язками. На їхню думку, необхідно врегулювати питання створення спільноти центрів кар’єри, а також створити платформу, на якій молода людина зможе розвивати м’які навички аби бути затребуваною на ринку праці.

Одним із практичних інструментів для освітніх закладів, в яких поки що не розвинені профорієнтаційні системи, є Всеукраїнський проєкт з профорієнтації та побудови кар’єри. Це платформа на якій можна пройти профорієнтаційний тест, кар’єрну консультацію, цікаві інтерактивні курси та онлайн-екскурсію компаніями.

Помічник директора ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» Станіслав Куценков: “Всеукраїнський портал з профорієнтації – це потужний інструмент, який допомагає молоді визначитись із кар’єрним напрямом. На платформі є корисна інформація і для батьків та викладачів. Це вирішує питання із браком кар’єрних радників у кожній школі, а особливо в селах. Адже платформа повністю віртуальна, але створена в інтерактивному та цікавому форматі.” 

Тренди майбутнього вимагають змін у підходах до профорієнтації, нових інструментів і практик для свідомого вибору професії та кар’єрного розвитку молоді. Як саме зміниться профорієнтація в найближчі 10 років розповіла координаторка напрямку Future of Work в проєкті Career Hub Олександра Гондюл.

“В школах обов’язковими будуть кар’єрні консультації, інтерактивні/ігрові профорієнтаційні заняття.Також елементом профорієнтації стане активне залучення молоді до волонтерства. Вчителі та вчительки мають виступати як ментори та коучі для дітей. В школах будуть створюватись креативні хаби та інноваційні інкубатори. Також буде важливою робота з батьківською громадою, які мають допомагати дітям визначатись із напрямом орієнтуючись на успішні моделі.” 

На всеукраїнському форумі “Кар’єра зі школи” не тільки дискутували щодо проблем та викликів, а й брали участь в майстер-класах. Молодіжні працівники та педагоги проходили вправи з коучингу, впровадження занять для свідомого вибору професії підлітками та розвитку навичок.

Крім цього спільноти ділилися практичними порадами та кейсами успішних практик із профорієнтації. Зокрема, корисними програмами поділилася платформа з розвитку кар’єри Career Hub – це всеукраїнська програма “Карта професі”, а також онлайн-курс “Кар’єрне консультування для закладів освіти” для викладачів та викладачок ЗВО та ЗПТО.

CSR Ukraine, Центр «Розвиток КСВ» – експертна організація в Україні, що об’єднує понад 40 великих компаній, спільно з якими вже десять років просуває принципи сталого ведення бізнесу та соціальної відповідальності, реалізує власні соціальні проекти, надає консультації, проводить семінари та тренінги з КСВ питань та звітів як для приватних компаній, так і для державних органів влади. Є національним партнером CSR Europe (Брюссель, Бельгія) і Всесвітньої бізнес-ради зі сталого розвитку (Женева, Швейцарія).

Career Hub – експертна платформа Центру «Розвиток КСВ», яка об’єднує молодь, роботодавців, державні органи та освітні заклади для кар’єрного розвитку молоді – від школи до успішної реалізації у професії.

Міністерство молоді та спорту України займається адвокацією питань молоді, забезпечує форматування та реалізації політики у молодіжній сфері шляхом розробки нормативно-правових актів, що стосуються вирішення актуальних питань молоді, та удосконалення актів законодавства, для покращення становища молоді. Головне завдання – створювати можливості для самореалізації та розвитку потенціалу молоді в Україні.  Більше інформації про нас: https://sport.gov.ua/  та Facebook

Інформаційний партнер заходу – Освітній портал.

Місце для ваших коментарів

Залишити коментар

X