Як підготуватись до успішної співбесіди

Співбесіда – той етап життя, який у багатьох асоціюється з чимось надважким, але все не так страшно, як здається. Дійсно, важливо бути готовим до кожної своєї співбесіди, адже саме від її результатів залежить те, чи отримаєте ви місце у компанії мрії, чи ні. 

Прочитайте поради Віри Проценко, хедхантера, коуча, засновниці компанії  GOLOVABOUTIQUE про те, як підготуватися до співбесіди, щоб вона пройшла успішно і “на лайті”.

Перше, що слід розглянути – види співбесід:

Телефонна. Зараз телефон найчастіше замінюється онлайном, але на старті головні моменти рекрутер хоче прояснити для себе саме під час телефонної розмови. 

Телефонна співбесіда недооцінена кандидатами, адже чомусь вони думають, що до неї можна зовсім не готуватися і ставитися до неї несерйозно: говорити і займатися своїми справами одночасно, говорити і їхати у транспорті, але за таких обставин першою думкою рекрутера може бути: “напевно, людині не цікаво те, що я їй пропоную”, або “ця людина не дуже у собі впевнена”, або “ця людина не готова спілкуватися”. 

Рекомендуємо: максимально включатися у розмову, або, якщо не зручно, попросити зателефонувати пізніше. 

Онлайн/ оффлайн співбесіда. Сьогодні компаніям зручно проводити співбесіди онлайн, не витрачаючи додаткові ресурси свої і кандидата. 

Проте і офлайн співбесіди (коли людина особисто приходить в офіс)  нікуди не зникли і компанії на фінальних етапах практикують саме цей вид співбесід (офіс чи коворкінг). 

Ці два види співбесід майже рівнозначні, але мають свої як плюси, так і мінуси кожен окремо. 

Індивідуальна/ групова. Індивідуальні –  розмова один-на-один команди і кандидата. Цей варіант кращий для об’єктивної оцінки ваших навичок і знань, а з вашої сторони – можливість подивитися та проаналізувати комунікацію між усіма членами своєї потенційної команди.

Групові – ті, яких бояться найбільше. Коли і кандидатів багато і з іншої сторони –  теж група людей, то це вже більше схоже на конкурс, тому ви маєте виділятися серед інших, аби отримати місце у компанії (і тут не завжди достатньо досвіду і практичних навичок, треба підключати креатив і буквально  “продати себе” роботодавцю).

Занурення. Для того, щоб краще зрозуміти наскільки людина відповідає тим “ідеальним” розповідям про себе і свої навички, адже сьогодні, об’єктивно, кандидати вміють розказати HR-у про себе досить круто, людині пропонують прийти в компанію на декілька годин і попрацювати, ніби вона вже є членом команди. Це перевірка із завданнями, які відповідають досвіду кандидата та його резюме. Це перевірка із завданнями, які відповідають досвіду кандидата та його резюме. Саме таким чином людина перевіряється у таких аспектах, як: професіоналізм, реакція на стресові ситуації (не штучно створені), комунікація з іншими членами команди. У міжнародній практиці ці години, або день компанія має оплачувати. 

Рекомендація: якщо вам пропонують “занурення”, не відмовляйтеся, адже для вас це не менш корисно, ніж для комапнії: так ви зрозумієте всі процеси, проаналізуєте все зсередини для себе і приймете рішення: залишитися з цією командою у цій компанії, чи вам це зовсім не ваше.

Також співбесіди можна поділити на так звану класичну – автобіографічна, за хронологією вашого резюме, стресову – коли ви стараєтеся і хочете сподобатися, а людина, яка перед вами читає книжку, або п’є каву, відповідати на дзвінки, аби зрозуміти, як ви будете себе вести у стресових ситуаціях, зрозуміти стилі поведінки кандидата (у США такий вид практикувало досить багато компаній), кейсову – коли вас просять будь-яку відповідь на запитання підкріплювати реальним прикладом із життя.

ПІДГОТОВКА ДО СПІВБЕСІДИ

На превеликий жаль, відсоток людей, які не готуються до співбесіди – дуже великий. Іноді це пов’язано з тим, що не вистачає часу для підготовки, іноді з тих, що людина просто нехтує цим.

Рекомендація: навіть якщо ви дуже впевнена у собі людина, готуйтеся до співбесіди. Ми ніколи не знаємо хто ще претендує на наше місце.

Перший етап: дізнатися про компанію та власників: сайт компанії, соцмережі, знайомі, відгуки на спеціалізованих сайтах, інформація у перевірених ЗМІ.

Другий етап: “познайомитися” з людиною, яка буде проводити співбесіду (подивіться на фото у соцмережах, дізнайтеся чим цікавиться і про що вона пише – це зменшить градус страху пред співбесідою) 

Третій  етап: перечитати функціонал, занотувати питання, якщо є.

Четвертий етап: зробити заготовки-відповіді на типові питання (мозок запам’ятовує те, що написано рукою).

ELEVATOR PITCH – “промова в ліфті” на практиці

Простою мовою ELEVATOR PITCH  – самопрезентація. Цей метод прийшов до нас з США і суть його полягає у тому, аби уявити ліфт, себе і людину в ньому і розказати їй про себе так, щоб після відкриття цього ліфту з вами захотіли продовжити спілкуватися. На співбесіду це теж проеціюється: системно і стисло розповісти  “найсмачніше” і найважливіше зі свого професійного життя рекрутеру, продемонструвати реальні професійні результати. 

Рекомендуємо попрактикуватися:

  • Розкажіть про себе жо 3 хвилин максимум
  • Дайте відповідь на запитання: хто я у професійному житті?
  • Який я маю набір професійних досягнень
  • Розповідь має містити цифри.

ONLINE СПІВБЕСІДА VS OFFLINE

Переваги онлайн співбесіди: 

  1. не витрачати час і кошти на дорогу
  2. можна приховати мову тіла
  3. рівень стресу і страху нижче на своїй території

Переваги оффлайн співбесіди:

  1. більше енергії і можливості знайти спільну мову 
  2. можливість побачити офіс та відчути атмосферу
  3. низький відсоток ризику технічних негараздів

ТИПОВІ ПИТАННЯ НА СПІВБЕСІДІ

  • Розкажіть про себе (може бути ELEVATOR PITCH)
  • Ким Ви бачите себе у майбутньому
  • Які Ваші сильні сторони
  • Які Ваші зони розвитку
  • Які Ваші професійні досягнення
  • Надайте приклади (кейси) де Ви проявили лідерські якості тощо.
  • Що для Вас важливо на новому місці роботи
  • Чому Ви навчились на попередньому місці роботи
  • Чого очікуєте від майбутнього роботодавця

НЕСТАНДАРТНІ ПИТАННЯ

Питання, які ви бачите нижче, некоректно задавати на співбесіді. Такі питання задають ті компанії, у цінностях яких не закладені толерантність і сучасність.

Порада: якщо це дійсно компанія, у яку ви мріяли потрапити, але на співбесіді почули такого плану запитання – спробуйте віджартуватися, або дати узагальнюючу відповідь. 

  • Особисті:

 плануєте одружуватися/виходити заміж?

 орендуєте житло чи маєте своє?

 наскільки Ви релігійна людина?

 плануєте дітей?

 як будете поєднувати сім’ю і роботу?

  • Психологічні:

    з якою твариною себе асоціюєте?

    що будете робити, якщо виграєте велику суму грошей в лотерею? 

    якщо все б було можливим, чим би Ви займалися?

  • Нумерологія: 

   який Ви знак зодіаку?

   дата народження

НЕЗРУЧНІ ПИТАННЯ

  • Чому повинні обрати саме Вас?
  • Які Ваші слабкі сторони?
  • Ваші зарплатні очікування
  • Розкажіть про конфліктні ситуації на роботі
  • Розкажіть про свої невдачі
  • Чому Ви вирішили змінити місце роботи?
  • У Вас є пропозиції від інших компаній? Які саме?

ПИТАННЯ-ЗАДАЧІ

Такі питання-задачі використовують найчастіше світові IT-компанії, наприклад – компанія  Microsoft.

Які це можуть бути питання: 

Чому каналізаційні люки круглі?

Скільки кульок для гольфу помістяться у шкільний автобус?

Їх ставлять на співбесіді для того, аби перевірити кандидата на логіку, креативність, вміння аналізувати і розмірковувати. 

ТОП-4 ПОРАД ПОБОРОТИ СТРАХ ПЕРЕД СПІВБЕСІДОЮ

  1. Дізнатися більше про співрозмовника, подумати над спільними темами, пошукати “ідеологічні точки перетину”.
  2. Пити воду, якщо хвилюєтеся
  3. Уявити співрозмовника в піжамі
  4. Відслідковувати мову тіла співрозмовника і намагатися віддзеркалити якісь моменти.

ЯКІ ПИТАННЯ ОЧІКУЮТЬ ВІД ВАС

  1. Які плани у компанії в короткостроковій та довгостроковій перспективах?
  2. Як керівник буде оцінювати чи пройшов(ла) я випробувальних термін?
  3. Що цінує компанія в людях?
  4. Які є можливості для розвитку працівників?

ТАБУ

Спізнюватися

  • Жалітись на колишнього роботодавця
  • Питати лише про зарплату, графік  і оформлення
  • Відповідати на повідомлення і дзвінки
  • Перебивати, навіть якщо зрозуміли питання і хочете вже відповідати
  • Бути занадто емоційним
  • Пропонувати себе на інші вакансії
  • Жалітися на особисте життя, стан здоров’я
  • Брехати

 

Важлива порада: пишіть follow-up після співбесіди.

Це може бути звичайни лист на е-mail з подякою за зустріч, з враженнями від інтерв’ю, запит на детальний зворотній зв’язок.

Програма «Мріємо та діємо» фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та впроваджується IREX разом з Центром «Розвиток КСВ». Партнер: Міністерство молоді та спорту України.

Career Hub – експертна платформа Центру «Розвиток КСВ» з кар’єрного консультування та працевлаштування, що має на меті сприяти кар’єрному розвитку молоді – від школи до успішної реалізації у професії.

 

Місце для ваших коментарів

Leave a reply

Career Hub – платформа розвитку кар’єри
Logo
X