Як працюють центри кар’єри в закладах освіти і що про це знає молодь? 

74%  опитаної нами молоді хотіли б отримувати від центрів кар’єри в закладах освіти більше допомоги. Майже половина (42%) опитаних хотіли би дізнаватись про стажування, актуальні вакансії та можливості працевлаштування.

11 з 18 опитаних платформою Career Hub центрів кар’єри, відмітили, що надають молоді інформаційні та кар’єрні консультації та сприяють їх працевлаштуванню. Але їм не вистачає мотивації та активного залучення студентів/ок, а також якісного навчання співробітників/ць центру кар’єри. Крім цього, більш плідної співпраці з компаніями для надання молоді актуальних вакансій і можливостей для проходження практики під час навчання.

Для кращого розуміння і визначення програми курсу «Кар’єрне консультування для закладів освіти» Центр «Розвиток КСВ» спільно з Career Hub в межах програми «Мріємо та діємо» протягом лютого – березня реалізував:

  • опитування 29 закладів вищої та професійно-технічної освіти, з яких 18 мають центри кар’єри або працевлаштування, 13 компаній-підписантів Пакту заради молоді 2025 та 350 молодих людей;
  • дискусійну фокус-групу з 8 представниками/цями центрів кар’єри, серед яких 4 – із закладів вищої освіти та 4 – професійно-технічної освіти.

Результати опитування допомогли почути потреби всіх залучених сторін.

Для чого потрібні центри кар’єри та чи є вони в Україні?

Центр кар’єри – це система кар’єрної навігації, важлива сполучна ланка між закладами вищої та професійно-технічної освіти із молоддю, ринком праці, роботодавцями і державними установами.

Основна задача кар’єрних центрів – допомогти зі стажуванням та працевлаштуванням студент_кам та випускникам_цям. Крім цього, центри кар’єри проводять кар’єрні консультації, які допомагають зрозуміти молоді свої сильні сторони та розвинути затребувані компетенції на ринку праці.

Наразі в закладах вищої освіти функціонують 59% центрів кар’єри чи відділів працевлаштування та лише 14% у закладах професійно-технічної освіти. Решта опитаних зазначили, що були б раді створити такі центри у своїх навчальних закладах. Молодь прагне бути самостійною, тому шукає можливості для свого розвитку. Чимало студентів вже з першого курсу починають шукати стажування або підробіток.

Серед опитаних представників/ць освітніх закладів, де є центри кар’єри, 70% зазначили, що слідкують за статистикою працевлаштування випускників/ць. 87% опитаних хочуть або вже співпрацюють з роботодавцями, втім, більшість хотіли би покращити взаємозв’язки з компаніями щодо актуальних вакансій та першої роботи для молоді.

На фокус-групі представники/ці зазначили, що на сьогодні в роботі центрів кар’єри не вистачає:

  • технік та методик профорієнтації (бажано автоматизованих та безкоштовних);
  • знань про ринок праці (зокрема в регіоні) та процес працевлаштування (резюме, співбесіда);
  • розуміння як ефективно залучати молодь (питання мотивації);
  • матеріалів для навчання молоді м’яким навичкам (наприклад, комунікації, презентації себе перед роботодавцем тощо);
  • розуміння як взаємодіяти з роботодавцями, як пропонувати їм випускників, а також контактів роботодавців.

Також працівники/ці центрів наголошували на тому, що Центри кар’єри в закладах освіти є структурними підрозділами і повинні мати персонал, кабінет та окремий бюджет. Втім, цього часто немає.

Центри кар’єри часто поєднують у своїй структурі відділи працевлаштування та відділи залучення абітурієнтів зі шкіл. Тож масові заходи та індивідуальні консультації часто відбуваються на тему профорієнтації (для абітурієнтів та студентів молодших курсів) та працевлаштування (для студентів старших курсів та випускників).

Думка молоді про центри кар’єри

80% опитаних зазначили, що не користувалися послугами центрів кар’єри в своїх навчальних закладах або взагалі не знають про їх існування. Частина опитаних зазначає, що бажає більше інформації про центри кар’єри.

Цитата молоді:

«Абсолютно відсутня співпраця і ознайомлення студентів з центром розвитку кар’єри. Тому не побудовані мости довіри і взагалі розуміння того, чим вони займаються. Окрім того, коли з’являються вакансії, то зазвичай там потрібні навички, яких в університеті нас не навчили. Або це фізична робота».

Лише 13% опитаної молоді звертались та отримали послуги від таких освітніх підрозділів.

Найчастіше, заходи які проводять центри кар’єри:

  • індивідуальні консультації, пошук роботи, написання резюме
  • рекрутинг (вакансії, стажування)
  • групові заходи з залученням роботодавців для їх проведення
  • загальноуніверситетські заходи (Ярмарок кар’єри)
  • консультації з батьками абітурієнтів
  • виробнича практика
  • цільові Дні відкритих дверей (для певних шкіл з 10-11 кл.)
  • тренінги від міжнародних спеціалістів та дні кар’єри
  • проходження різних психологічних тестів.

Як центри кар’єри взаємодіють із молоддю?

Представники/ці закладів освіти відзначають такі основні потреби молоді:

  • зустрічі із успішними фахівцями-практиками
  • мотиваційні майстер-класи, тренінги з особистісного розвитку та м’яких навичок
  • планування кар’єри саме в Україні
  • можливість проходити різні види практик та стажування
  • отримання інформації про вакансії
  • допомога в написанні резюме та проходженні співбесіди

Заклади вищої та професійно-технічної освіти назвали основні канали комунікації з молоддю:

  •  групові зустрічі (тренінги, тестування, робота Школи лідерів, ознайомчі екскурсії) та індивідуальні бесіди
  • соціальні мережі: Facebook, Telegram-канал, Viber-групи
  • сайт навчального закладу
  • через завідувачів/ок кафедр та мотивованих викладачів/ок
  • за телефоном та електронною поштою.

Цитати освітян:

«Раді будемо впроваджувати новий позитивний досвід інших ЗВО».

«Створити постійно діючий напрямок «Індивідуальне кар’єрне консультування» на високому професійному рівні».

Де молоді шукати допомоги у самовизначенні та працевлаштуванні? 

79% молоді кажуть, що не знають, яку саме допомогу вони можуть отримати від держави та інших інституцій. Лише 20% відповіли, що чули про місцеві центри зайнятості, сайти з пошуку роботи та проєкти громадських організацій для молоді.

Цитати молоді:

«Я потребую підтримки та інформування в сфері працевлаштування».

«Завдяки вашій роботі пошук вакансії мрії стає набагато приємнішим. Дякую!»

«Надіюсь, що дане опитування допоможе мені знайти більше можливостей щодо розвитку і кар’єри».

Лише 11% молоді дізнаються інформацію від закладів освіти та викладачів кафедр. Половина респондентів (55,1%) написали, що шукають інформацію про кар’єрні можливості в соцмережах на сайтах з пошуку роботи.

Цитата:

«Відсутність досвіду роботи – не проблема для роботодавця, адже при великому бажанні розвиватись можна досягти великих успіхів за короткий термін!»

Думка компаній

Представники 13 компаній-підписантів Пакту заради молоді, зазначили, що співпрацюють в середньому з 10 різними закладами освіти і відкриті до співпраці. Для більшості опитаних (76%) важливо залучати молодих дипломованих спеціалістів до стажування та роботи.

Більшість компаній відмітили, що мають умови для практики та готові взяти на роботу студентів після випуску. Зараз в опитаних компаніях працює від 25% до 75% молоді у віці 18-35 років.

Найбільш пріоритетні навички та компетенції для випускників_ць на думку роботодавців: 

  • вміння працювати в команді;
  • адаптивність;
  • лідерство та ініціативність;
  • цілеспрямованість та наполегливість;
  • відкритість до нового;
  • відповідальність;
  • здатність швидко навчатися;
  • аналітичне мислення;
  • високі знання англійської мови.

Наразі Центрам кар’єри не вистачає знань щодо кар’єрного консультування і персоналу. До того ж, їм потрібно поширювати інформацію про послуги, які вони надають, оскільки більшість молоді про них не знає.

Центр „Розвиток КСВ” та Career Hub провели опитування, результати якого не є репрезентативними та не показуюь стан роботи усіх центрів кар’єри в Україні. Метою нашого опитування було визначити виклики та проблеми з якими стикаються центри кар’єри у роботі з молоддю та роботодавцями.

Career Hub має на меті покращити роботу центрів працевлаштування/кар’єри ЗВО та ЗПТО в залученні молоді, співпраці з компаніями та наданні якісних кар’єрних послуг. Тож в межах програми «Мріємо та діємо» запрошує представників/ць закладів вищої та професійно-технічної освіти, які займаються розвитком кар’єри випускників та працюють з роботодавцями у Центрах кар’єри на курс «Кар’єрне консультування для закладів освіти». Програма сформована на основі вище зазначених викликів та потреб, які ми виявили під час опитувань.

Дослідження організували Career Hub і Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» в межах програми «Мріємо та діємо». Програма «Мріємо та діємо» виконується IREX у партнерстві з Центром «Розвиток КСВ». Опитування пройшло завдяки щирій підтримці американського народу через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цього матеріалу є відповідальністю Центру «Розвиток КСВ» і необов’язково відображає погляди IREX, USAID чи Уряду Сполучених Штатів.

Статтю підготувала координаторка спільноти Career Hub Юлія Гурневич

Місце для ваших коментарів

Залишити коментар

X